Hiirikäsi ja rasitusvammat

Hämmästyttävä määrä ihmisiä kärsii hiirikäden aiheuttamista oireista joskus elämänsä aikana. Tutkimukset osoittavat, että noin 35 % kaikista, jotka työskentelevät tietokoneen ääressä, kokevat jossain vaiheessa hiirikädestä aiheutuvia oireita. 

Tämä opas auttaa heitä, joilla on hiirikäsi tai heitä, jotka haluavat ennaltaehkäistä sen. Annamme sinulle tarvittavat tiedot mahdollisten ratkaisujen löytämiseen ja oireiden tunnistamiseen varhaisessa vaiheessa. 

Oireet

Mikä on ”hiirikäsi”?

Hiirikäsi on toistuva rasitusvamma (repetitive strain injury eli RSI). Jos tunnet kipua olkapäässäsi, käsivarsissasi, käsissäsi tai ranteissasi työskennellessäsi tietokoneen ääressä, saatat kärsiä hiirikädestä. Yhteinen nimittäjä hiirikäsi-termille, joka kattaa erilaisia ​​vaivoja, on että kivut ilmenevät tyypillisesti työskennellessäsi tietokoneen ääressä perinteisellä hiirellä tai näppäimistöllä. Yleensä voit tuntea kivun edellä mainituilla alueilla. 

“Hiirikäsi” on kansankielinen termi, koska sitä on helpompi käyttää kuin rannekanavaoireyhtymää (CTS) tai De Quervainsin oireyhtymä. Kaksi niistä monista mahdollisista kärsimyksen aiheuttajista, joihin hiirikäsi todellisuudessa viittaa. Lisäksi hiirikäden aiheuttamien oireiden ilmaantuminen on helppo liittää tietokoneen hiiren näppäinten käyttöön. Siitä aiheesta lisää myöhemmin. 

Sekä CTS että De Quervainsin oireyhtymä ovat vaivoja, jotka johtuvat usein liiallisesta rasituksesta ja raajan liikakäytöstä. Ne ovat yleisimpiä syitä hiirikäden oireilun takana. 

Usein sitä seuraa tulehdus joko lihaksissa tai jänteissä, jolloin kudos ärtyy, mikä saa aikaan käden turvotusta ja kipeytymistä. Hiirikäsi voi kuitenkin johtua myös puristuneesta hermosta tai vakavasta myosiittitapauksesta eli tulehduksellisesta lihassairaudesta. Nämä aiheuttavat paikallisia lihaskipuja, mutta niitä ei pidetä varsinaisena vammana. 

Lähde: Käypä hoito  

Hiirikäden oireet 

  • Kipu olkapäässä, kyynärvarressa, ranteissa ja/tai kädessä 
  • Kipu, joka pahenee toistuvan tai staattisen työn seurauksena 
  • Polttava tunne olkapäässä 
  • Käden ja käsivarren arkuus 
  • Jäykkyys olka-, kyynär- ja käsinivelissä. 
  • Kipu olka-, kyynär- ja käsinivelissä. 
  • Vähentynyt puristusvoima ja liikelaajuus 
  • Käden ja turvotus 
  • Arkuus kosketettaessa käsiä ja käsivarsia 

Lähde: Terveyskirjasto 

Yleisimmät sairaudet, jotka ovat hiirikäden aiheuttajia

Tältä sivulta löydät lisätietoa yleisimmistä vaivoista liittyen vaivoihin, joiden aiheuttajina ovat hiirikäsi ja rasitusvammat.

Käsien ja sormien kivulias tila, joka ilmaantuu, jos keskihermolle ei ole tarpeeksi tilaa. Ihmiset, jotka ovat erityisen alttiita rannekanavaoireyhtymälle, käyttävät työssään toistuvia kädenliikkeitä pidemmän ajanjakson aikana. Tyypillisiä oireita ovat pistely, polttava tunne ja puutuminen, joka voidaan yhdistää heikentyneeseen herkkyyteen. Oireet pahenevat usein yöllä tai kun kättä pidetään paikallaan.

Lue lisää

Kyynärkanavaoireyhtymää tai ulnaarihermon pinnettä esiintyy, kun kyynärvarren hermoon kohdistuu painetta. Perimmäinen syy johtuu usein tärinätyökaluista, mutta myös nopeat toistuvat liikkeet ja vaikeat työasennot voivat olla syynä oireiden ilmaantumiseen. Yleisimpiä oireita ovat pistely tai tunnottomuus nimettömässä sormessa, pikkusormessa ja kädessä näiden kahden sormen alapuolella. Lisäksi se voi aiheuttaa melko voimakkaita kipuja kyynärvarressa ja kyynärpäässä.

Lue lisää

Tenniskyynärpää on ylikuormitusvamma, joka voi ilmaantua esimerkiksi sellaisen työn tai urheilun seurauksena, jossa esiintyy toistuvien liikkeiden aiheuttamaa rasitusta. Sairaus aiheuttaa lähinnä kyynärpään ulkosyrjän kipua. 

Lue lisää

Peukalon jännetuppitulehdus eli de Quervainin tauti on kivulias ärsytys, jonka aiheuttaa ahtauttava jännetupentulehdus peukalon jänteissä. Se johtuu usein ranteen rasituksesta.

Lue lisää

Sairaus, joka vaikuttaa käsiin ja sormiin, mikä tekee mahdottomaksi venyttää sormia täysin suoraksi. Käsi alkaa käpertyä nyrkkiin iän myötä.

Napsusormi on melko yleinen vaiva, joka voi johtua monestakin eri syystä. Yhteistä niille on, että ne kuormittavat käsien ja sormien jänteitä ja lihaksia. Nuorilla aikuisilla vaiva on harvinainen. Vaivan aiheuttajaa ei tiedetä aivan tarkkaan. Napsusormi voi johtua jänteeseen kohdistuvasta rasituksesta tai paineesta, joka aiheuttaa jänteen paikallista kohoamista. Paine jännetupessa estää jänteen liikkumisen, jolloin sormi lukkiutuu.

Lue lisää

Milla tavoin hiirikäsi ilmenee?

Useimmille ihmisille hiirikäsi on sairaus, joka ilmenee staattisen tietokonetyön seurauksena.

Hiirikäden ilmaantumisen tietokonetyöskentelyyn liitettävät syyt: 

  • Pitkät työajat tietokoneen ääressä  
  • Toistuva tietokonetyö 
  • Tarkka työskentely tavallisella hiirellä 
  • Kyynärpäillä työpöytään nojaaminen työskennellessä 
  • Liian pieni tai vääränlainen hiiri 
  • Liian voiman käyttäminen napsautuksessa tai kirjoittamisessa  

Hiirikäsi ilmaantuu usein tietokonetyötä tekevillä, koska tietokoneella työskenneltäessä työasento ei ole luonnollinen. Lisäksi tietokoneen ääressä on tapana istua useita tunteja kerralla. Monet toistuvat liikkeet – kuten napsauttaminen tai kirjoittaminen – rasittavat sekä lihaksia että jänteitä. Näiden toimintojen pitkäaikainen toistaminen altistaa hermoston ja kudokset stressille, mistä saattaa seurata vaurioita. Siksi on tärkeää olla varovainen ja muuttaa työtapoja ja -asentoja. 

Kaikki ei ole tietokoneiden syytä

Myös muut tekijät tietokoneen lisäksi voivat olla syypäitä hiirikäden ilmenemiseen. Oletko juuri aloittanut tenniksen tai melonnan? Ennestään tuntemattomat ja toistuvat liikkeet voivat olla hiirikäden aiheuttaja, minkä vuoksi maila tai mela voi olla pääepäilty.

Muita hiirikäden ilmenemisen syitä: 

  • Urheiluun liittyvät rasitukset – esim. tennis tai kajakki 
  • Nostamiseen liittyvät rasitukset – toistuvat, raskaat nostot 
  • Imetys, kun pidät lastasi tavalla, joka on epäergonominen 
  • Ylipaino 
  • Liikunnan ja harjoittelun puute 

Lähde: Terveyskirjasto

Onko hiirikäsi työhön liittyvä vamma? 

Hiirikättä ei aikoinaan pidetty vammana, josta voisi vaatia korvausta. Nykyään yhä useampia hiirikäteen liittyviä vaivoja – kuten rannekanavaoireyhtymää – pidetään korvausvaatimuksen arvoisena. Sinun tulee neuvotella vahinkoneuvojan kanssa, jos sinulla on hiirikäteen liittyviä kipuja.

Mitä tarvitset korvauksen hakemiseksi?

Korvauskäsittelyn eteneminen vaatii, että sinun on:

  • Kerrottava työnantajallesi työhön liittyvästä vammastasi 
  • Työnantajasi ilmoittaa vammasta vakuutusyhtiölle 
  • Useimmiten työnantaja laittaa korvausasian vireille ilmoittaessaan tilanteesta vakuutuslaitokselle, jotta korvauskäsittely voi alkaa 
  • Hoitolaitoksen on toimitettava vakuutuslaitokselle hoitokäyntiä koskevat potilasmerkinnät 

Työntekijälle on annettava mahdollisuus antaa oma selityksensä korvausvaatimuksista, ja siksi työntekijää on kuultava ennen korvausasian ratkaisemista, ellei vakuutusyhtiö hyväksy korvaushakemusta kokonaisuudessaan. 

Lähde: Tapaturmavakuutuskeskus

Korvaus  

Korvauksen vaatimiseksi vahinko on tunnustettava ammattitautina korvattavaksi vammaksiAmmattitautina korvattava rannekanavaoireyhtymä voidaan korvata työntekijälle, jos oireet ovat saaneet alkunsa toistuvista ja merkittävää puristusvoimaa vaativista ja rannekanavaa ahtauttavista työliikkeistä. 

LähdeFinlex

Hoito

Kuinka hoidat hiirikäteen liittyviä vammoja?

Koska hiirikäsi liittyy usein tietokonetyöhön ja huonoon ergonomiaan, kuten viallisesti asennettuihin laitteisiin, on sitä hoidettaessa hyvä neuvotella ergonomian asiantuntijan kanssa. Tämä voi olla toimintaterapeutti tai joku, jolla on pätevää tietoa ergonomisista työskentelytavoista.

Ensimmäinen askel hiirikäden hoidossa on rasituksen ja vaivan aiheuttajan välttäminen. Työskentele päästäksesi eroon huonoista tavoista, vaihda hiiri ergonomiseen hiireen ja tee harjoituksia (katso alla). 

Toimet hiirikäden ennaltaehkäisyyn  

Tärkein toimenpide, jonka voit tehdä ennaltaehkäistäksesi hiirikäden aiheuttamaa oireilua, on työaseman oikein asentaminen.

Sinun tulisi tarkastella seuraavia alueita: 

  • Työpöytä 
  • Tuoli 
  • Näyttö 
  • Näppäimistö 
  • Hiiri 
  • Mahdollisuus vaihteluun ja liikkumiseen 

Pöytä

Jos työpöytääsi ei ole asetettu pituudellesi sopivaksi, se voi johtaa huonoon työasentoon, joka puolestaan voi johtaa hiirikäden ilmaantumiseen tai muihin vaivoihin. 

Sinulla tulee aina olla korkeussäädettävä työpöytä, joka sopii sinulle täydellisesti. Pöytä tarvitsee oikean syvyyden, jotta voit asettaa näytön asianmukaisesti (katso “Näyttö-osio”). Lisäksi pöydän on oltava riittävän leveä, jotta siinä on tilaa työskennellä ja jotta kyynärvarret voivat olla rennosti pöydän päällä. 

Tuoli

Tuolia on voitava säätää pituutesi mukaisesti sopivalle korkeudelle. On tärkeää asettaa istuinkorkeus ennen kuin aloitat pöydän korkeuden korjaamisen. Pöydän korkeus riippuu tuolista. 

Kun istut, sinun tulee pystyä istumaan niin, että jalkapohjat ovat lattiaa vasten. Sinun on istuttava niin pitkälle taaksepäin, että kaksi kolmasosaa reisistäsi tuettuna ja tuolin selkänojan on tuettava alaselkää.

Ergonomiset tietokonevarusteet

Useimmille näppäimistö, hiiri ja näyttö ovat kriittisimmät laitteet tietokonetyössä. Kaikkien kolmen laitteen osalta pätee se, että niiden tulee tukea oikeaa työasentoa ja sopia yksilöllisiin tarpeisiisi.

Näyttö

Näyttö tulee sijoittaa käsivarren etäisyydelle, joka on noin 25 tuumaa. Silmäsi on oltava samassa linjassa näytön yläreunan kanssa, jotta voit katsoa hieman alaspäin. Jos sinulla on useita näyttöjä, aseta ne eteesi v-muotoon.

Näppäimistö

Näppäimistöä käyttäessäsi sinun on voitava pitää ranteet luonnollisessa asennossa. Negatiivinen kaltevuus, jossa näppäimistö kallistuu sinusta poispäin, on optimaalinen. Taivutetut ranteet ovat luonnollisemmassa ja rennommassa asennossa. 

Lisäksi näppäimistö tulee sijoittaa pöydälle niin, että kätesi ja käsivartesi voivat levätä pöydän päällä. Harkitse mahdollisimman monen pikanäppäimen asentamista vähentääksesi näppäimistön painallusten kokonaismäärää.

Kokeile ergonomisesti suunniteltua näppäimistöä kahden viikon ajan 

Tietokoneen hiiri 

Mitä tulee hiireen, sen pitäisi mahdollistaa työskentely luonnollisissa asennoissa, jotka eivät rasita kehoasi eivätkä pakota sinua sopimattomiin työasentoihin. 

Ergonomisesta näkökulmasta optimaalinen hiiri on keskitetty hiiri, joka on sijoitettu vartalon eteen käsien väliin. 

Keskitetyn hiiren avulla kädet asetetaan luonnolliseen, rentoon asentoon vartalon etupuolelle sen sijaan, että ne asetetaan sivulle. Tämä poistaa jännityksen olkapäästä, käsivarresta ja kyynärpäästä. Koska tämä stressi voi usein aiheuttaa kipua, sivujännityksen vapauttaminen voi ennaltaehkäistä hiirikäden ilmaantumista.

99 % käyttäjistä uskoo, että ergonominen, keskitetty hiiri poistaa kivut ja epämukavuuden *  

Ergonomiasta puhuttaessa yksilöiden tarpeet voivat olla hyvin erilaisia. Siksi keskitetty hiiri ei ole oikea valinta kaikille. 

Yhden käden hiiri voi olla sinulle parhaiten sopiva. Jos näin on, on yhtä tärkeää, että valitset mallin, jossa ei ole luonnottomia kulmia ja joka tukee tietokonetyötä aiheuttamatta ylimääräistä rasitusta. Tärkeimmät toiminnot ovat: 

1: Mahdollisuus säätää hiiren kulmaa   

Jos nostat kätesi pöydälle, kätesi ei koskaan ole tasaisesti pöydän päällä, vaan kätesi lepää ulkosyrjällä. Tämä tarkoittaa, että hiiren tulee olla säädettävissä luonnolliseen asentoon, eli sen on hyvä olla enemmän pystysuorassa.

2: Peukalotuki   

Peukalotuki on kriittinen, koska se poistaa peukalon jänteisiin kohdistuvan paineenSe vähentää kätesi rasitusta ja voit työskennellä pidempään. Tuen tulee olla säädettävissä kaikkiin suuntiin. Ylös ja alaspäin sekä sisään ja ulospäinMyös eteen ja taaksepäin. Tämä mahdollistaa yksilöllisten tarpeiden mukauttamisen.

Kokeile ergonomisesti suunniteltua hiirtä kahden viikon ajan

Mahdollisuus vaihteluun ja liikkumiseen

Avaintekijä erinomaiseen ergonomiaan työpaikalla on vaihtelu. Vankka sääntö on, että sinun täytyy vaihtaa asentoa tai nousta ylös ja liikkua 45 minuutin välein. Nouse ylös, pidä kokous kävellen, ota kuppi kahvia tai vain kävele rakennuksen ympäri. 

Lataa tarkistuslistamme ergonomisen työtilan asennukseen. 

Ergonomia on tärkeää myös kotitoimistossa. Löydä kaikki tarvitsemasi täältä. 

Hieronta

Joissakin tapauksissa, kun hiirikäden aiheuttaja on tulehduksellisen lihastaudin eli myosiitin aiheuttama ongelma, hieronta voi toimia kivunlievityksenä, jos varmistat, että vaivan laukaiseva syy poistetaan.

Ennaltaehkäisy

Kuinka estät hiirikäden ilmaantumisen?

Niissä tilanteissa, joissa hiirikäsi johtuu tietokonetyöstä, sitä voi ennaltaehkäistä samalla tavalla kuin sitä voi hoitaakin – laittamalla työpaikan ergonomia kuntoon. 

Jos et ole vielä lukenut osuutta hiirikäden ehkäisystä, palaa edelliseen lukuun ja varmista, että sinulla on optimaalinen työpöytä, tuoli, näppäimistö sekä hiiri ja että työskentelytapasi ovat kunnossa.

Harjoitukset

Harjoittelu on yleensä hyvä idea, jos haluat välttää tuskalliset yllätykset. Kun harjoittelet lihaksiasi, kehosi tottuu selviytymään pyytämistäsi tehtävistä – esimerkiksi työskentelemällä ergonomisesti tietokoneen edessä sen sijaan, että olisit kurottautuneena pöydän yli työpäivän ajan, tai että olisit istuma-asennossa koko päivän. 

Jos sinulla on hiirikäden aiheuttamia vaivoja, voit tehdä erilaisia harjoituksia työpöytäsi äärellä tai sen lähettyvillä.  

Hartioiden harjoitus: 

  1. Sidofitness-kuminauhan keskiosa ovenkahvaan ja käänny ovenkahvaan päin.
  2. Tartu kuminauhan päähän kummallakin kädellä ja vedä sitä taaksepäin taivuttamattaranteita
  3. Anna käsivartesi palata hitaasti aloituspisteeseen ja toistaliike.

Harjoituksia olkapäille ja selälle

  1. Seiso jalat lantionlevyisessä asennossa, selkä suorana jafitness-kuminauhan pää kummassakin kädessä. 
  2. Pidä peukalot ylöspäin ja kyynärpäät hieman koukussa
  3. Venytä käsiäsi pään yli
  4. Vedä kädet poispäin toisistaan ja alaspäin kiristäen kuminauhaa

Harjoitukset käsivarsille

  1. Aseta itsesi tuolille työpöytäsi ääreen
  2. Aseta kuminauhat suoristettuina eteesi
  3. Anna käsivartesi levätä pöydällä. Pidäoikeankäden kämmen ylöspäin samalla kun käännät vasenta kämmentä alaspäin. Tartu kuminauhaan kummallakin kädellä 
  4. Ristitä kätesi siten, että oikea käsi on ylhäällä, jolloinkädet ovat päällekkäin ranteiden kohdalta
  5. Kierrä oikeaa kättäsi kuminauhalla poispäin vasemmasta kädestäniin, että kuminauha kiristyy
  6. Toista harjoitus vastakkaisella kädellä.

Huomaa: Keskustele työnantajan tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, mikäli hiirikäsi ja rasitusvammat johtuvat työstäsi. Jos työsi pitää sisällään runsaasti tietokonetyöskentelyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan muuttaa työtehtäviä tai vaihtaa tavallinen hiiri ergonomiseen versioon oireiden helpottamiseksi. Mikäli oireet jatkuvat, suosittelemme kääntymään lääkärin puoleen.

Kokeile veloituksetta 14 päivän ajan

Contour Designin ergonomiset tuotteet on suunniteltu henkilöille, jotka viettävät suuren osan työpäivästään tietokoneen ääressä. Ergonomisten hiirtemme avulla voit lisätä tehokkuutta, ehkäistä jännityksiä ja vähentää perinteisen tietokonehiiren käytöstä aiheutuvia kipuja.