Jännetuppitulehdus / De Quervainin tauti

Jännetuppitulehdus on yleisin ranteen tulehdustila ja johtuu yleensä jänteiden liiallisesta rasittumisesta esimerkiksi yksipuolisen työn seurauksena. Kivut ilmenevät, kun peukaloa liikutetaan.

Jännetuppitulehdus

Mikä jännetuppitulehdus on?

Jännetuppitulehduksen toinen nimitys De Quervainin tauti tulee siitä, että sairauden löysi alun perin sveitsiläinen lääkäri Fritz de Quarvain vuonna 1895. Jännetuppitulehdus on vaaraton mutta häiritsevä vaiva, joka kehittyy yleensä muutaman viikon kuluessa. Jännetuppitulehdus ilmenee lisääntyvinä kipuina peukalonpuoleisella kämmenalueella. Kipu voimistuu, kun peukaloa käytetään, ja tarttuminen ja puristaminen kädellä on hankalaa.

Jännetuppitulehdus – miten se syntyy?

Jännetuppitulehdus syntyy, kun peukalon kaksi jännettä joutuvat puristuksiin kämmenalueella. Jänteet nousevat, mikä aiheuttaa kipuja, kun peukaloa liikutetaan. Jännetuppitulehdus johtuu useimmiten yksipuolisten ja toistuvien liikkeiden aiheuttamasta rasituksesta, mutta syynä voi olla myös esimerkiksi kipsin aiheuttama paine.

Jännetuppitulehdus – miten sitä voidaan hoitaa?

Useimmissa tapauksissa jännetuppitulehdus paranee, kun jänteen liiallinen rasittaminen lopetetaan. Hoitovaihtoehdot ovat yleensä lastoittaminen, tulehduskipulääkkeet ja fysioterapia. Peukalon ja ranteen lepuuttaminen ja lastoittaminen 2–3 viikon ajaksi on tukisiteen ohella tärkein hoitomuoto. Jos jännetuppitulehdus on puhjennut liiallisen rasituksen seurauksena, kannattaa yrittää välttää toimintaa tai liikkeitä, jotka alun perin laukaisivat kivut. Jos vaiva on aiheutunut tietokonehiirestä, kannattaa harkita hiirenkäyttötapojen muuttamista tai hiiren vaihtamista ergonomisempaan.

Myös venyttely voi lievittää kipuja ja vaivoja.

Onko jännetuppitulehdus ehkäistävissä?

Jännetuppitulehdus on ehkäistävissä ottamalla huomioon riskitekijät. Jos olet tietokonetyötä tekevä toimistotyöntekijä, voi olla hyvä idea tarkastella omaa työskentelyasentoasi jo ennen kuin kipuja ja vaivoja ilmenee.

Lue, miten voit parantaa työskentelyasentoasi

Huomaa: Keskustele työnantajan tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, mikäli hiirikäsi ja rasitusvammat johtuvat työstäsi. Jos työsi pitää sisällään runsaasti tietokonetyöskentelyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan muuttaa työtehtäviä tai vaihtaa tavallinen hiiri ergonomiseen versioon oireiden helpottamiseksi. Mikäli oireet jatkuvat, suosittelemme kääntymään lääkärin puoleen.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile Rollermousea joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä. 
Valitse jokin seuraavista RollerMouse Red, RollerMouse Free3 tai RollerMouse Pro3.

Luk menu