Rannekanavaoireyhtymä

Rannekanavaoireyhtymä syntyy, kun ranteen kämmenpuolinen hermo eli käden keskihermo jää puristuksiin. Tämä voi aiheuttaa etu- ja keskisormen puutumista, pistelyä tai tunnottomuutta sekä peukalon lihasten heikentymistä.

Rannekanavaoireyhtymä

Mikä rannekanavaoireyhtymä on?

Rannekanavaoireyhtymä on vaiva, jossa sormien tuntohermo joutuu puristuksiin, mikä aiheuttaa sormien kihelmöintiä ja käden kiputiloja erityisesti yöaikaan. Kyseessä on kivulias ja häiritsevä vaiva, kun se kerran on puhjennut. Siksi kannattaakin pyrkiä ehkäisemään sen syntymistä. Jos sinulla kuitenkin on todettu rannekanavaoireyhtymä, sitä voi onneksi myös hoitaa.

Rannekanavaoireyhtymä – miten se syntyy?

Rannekanavaoireyhtymä syntyy, kun rannekanava on liian ahdas, jolloin käden keskihermo joutuu puristuksiin ja aiheuttaa tuntohäiriöitä kädessä ja osassa sormista. Yleisesti ottaen rannekanavaoireyhtymä syntyy yksipuolisesta ja toistuvasta rasituksesta esimerkiksi työskennellessä. Erityisesti kampaajat, koneenkäyttäjät, teurastajat, teollisuustyöntekijät, kirjoittajat ja tietokonetyöntekijät kärsivät rannekanavaoireyhtymästä. Oireet voivat toki johtua muistakin sairauksista tai vammoista. Diagnoosi tehdään yleensä tyypillisten oireiden sekä käden ja käsivarren tutkimusten perusteella.

Rannekanavaoireyhtymä – miten sitä voidaan hoitaa?

Rannekanavaoireyhtymä on hoidettavissa esimerkiksi rannelastalla. Kannattaa myös yrittää välttää toimintaa tai liikkeitä, jotka alun perin laukaisivat tilan. Mikäli rannekanavaoireyhtymän syynä on hiirenkäyttö, kannattaa harkita tavallisen hiiren vaihtamista ergonomisempaan versioon, esimerkiksi RollerMouseen (linkki). Myös käyttämääsi näppäimistöä voi olla hyvä tarkastella lähemmin. Näppäimistön kallistuskulma voi vaikuttaa merkittävästi ranteen ja sormien rasittumiseen. Joissain tapauksissa rannekanavaoireyhtymä voi edellyttää leikkausta. Myös erilaiset venytykset voivat lievittää kipuja ja vaivoja.

Onko rannekanavaoireyhtymä ehkäistävissä?

Rannekanavaoireyhtymä on ehkäistävissä ottamalla huomioon riskitekijät. Jos olet tietokonetyötä tekevä toimistotyöntekijä, voi olla hyvä idea tarkastella omaa näppäimistön ja hiiren käyttöäsi jo ennen kuin kipuja tai vaivoja ilmenee.

Huomaa: Keskustele työnantajan tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, mikäli hiirikäsi ja rasitusvammat johtuvat työstäsi. Jos työsi pitää sisällään runsaasti tietokonetyöskentelyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan muuttaa työtehtäviä tai vaihtaa tavallinen hiiri ergonomiseen versioon oireiden helpottamiseksi. Mikäli oireet jatkuvat, suosittelemme kääntymään lääkärin puoleen.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile Rollermousea joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä. 
Valitse jokin seuraavista RollerMouse Red, RollerMouse Free3 tai RollerMouse Pro3.

Close Menu