Tenniskyynärpää / Epikondyliitti

Tenniskyynärpää on vaiva, joka aiheutuu toistuvista liikkeistä, yliojennuksesta, tärinästä, painevaikutuksista, istumatyöstä tai huonosta työasennosta. Lihasten, nivelsiteiden, jänteiden ja hermojen toistuva rasittaminen aiheuttaa rasitusvamman nimeltä tenniskyynärpää.
tenniskyynärpää

Mikä on tenniskyynärpää?

Tenniskyynärpää on melko yleinen vaiva, joka voi johtua monestakin eri syystä. Yhteistä niille on, että ne kuormittavat samaa aluetta kyynärvarressa, käsivarressa tai käsilihaksissa. Tenniskyynärpää oireilee kipuna kyynärpään ulkosyrjässä, mutta kivut voivat myös säteillä ylös olkavartta tai alas kyynärvarren ulkosyrjää. Tenniskyynärpää johtuu kyynärpään jänteiden tai jänneliitosten muutoksesta tai tulehduksesta, joka voi aiheutua lyhytkestoisesta, intensiivisestä rasituksesta, kuten oksasaksien tai ruuvimeisselin käytöstä. Myös yksipuoliset ja toistuvat liikkeet voivat aiheuttaa tenniskyynärpään, esimerkiksi puusepäntyöt, maalaaminen tai tietokonehiiren käyttö.
tenniskyynärpää

Tenniskyynärpää – miten sitä voidaan hoitaa?

Tenniskyynärpään hoidon lähtökohtana on kipujen ja tulehdusreaktion lievittäminen. On tärkeää yrittää välttää toimintaa tai liikkeitä, jotka alun perin laukaisivat kivut. Jos tenniskyynärpää on aiheutunut tietokonehiirestä, kannattaa harkita hiirenkäyttötapojen muuttamista tai hiiren vaihtamista ergonomisempaan. Myös erilaiset venytykset voivat lievittää kipuja ja vaivoja.
tenniskyynärpää

Onko tenniskyynärpää ehkäistävissä?

Tenniskyynärpää on ehkäistävissä ottamalla huomioon riskitekijät. Jos olet tietokonetyötä tekevä toimistotyöntekijä, voi olla hyvä idea tarkastella omia työtapojasi. Vääränlainen hiirenkäyttö voi tuntua kipuna pitkän työpäivän jälkeen. Siksi onkin syytä pyrkiä mahdollisimman hyvään työasentoon tietokoneen ääressä – jo ennen kipujen tai vaivojen syntymistä.

Huomaa: Keskustele työnantajan tai työsuojeluvaltuutetun kanssa, mikäli hiirikäsi ja rasitusvammat johtuvat työstäsi. Jos työsi pitää sisällään runsaasti tietokonetyöskentelyä, kannattaa mahdollisuuksien mukaan muuttaa työtehtäviä tai vaihtaa tavallinen hiiri ergonomiseen versioon oireiden helpottamiseksi. Mikäli oireet jatkuvat, suosittelemme kääntymään lääkärin puoleen.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile Rollermousea joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä. 
Valitse jokin seuraavista RollerMouse Red, RollerMouse Free3 tai RollerMouse Pro3.

account android arrow-alt-circle-down arrow-alt-circle-left arrow-alt-circle-right arrow-alt-circle-up arrow-down arrow-left arrow-right arrow-up author bars behance blogger buffer caret-down caret-left caret-right caret-square-down caret-square-left caret-square-right caret-square-up caret-up cart-menu-1 cart-menu-2 cart-menu-3 cart-menu-4 categories chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up clock close comments cookies copyright coupon-discount date-modified date-published discord double-arrows-down double-arrows-left double-arrows-right double-arrows-up dribbble envelope-open envelope eye facebook fax flickr foursquare github gmail google-drive grid-view hashtag hollow-ring homepage instagram ios level-down-alt level-up-alt line link linkedin list-view login logout long-arrow-alt-down long-arrow-alt-left long-arrow-alt-right long-arrow-alt-up medium messenger mobile-menu mobile phone pinterest place qq quote-left quote-right quotes reading-time-hourglass reading-time-stopwatch reddit rss scroll-to-top search shazam shopping-bag shopping-cart side-panel-opening-2-left side-panel-opening-2-right side-panel-opening-left side-panel-opening-right skype slack small-arrow-down small-arrow-left small-arrow-right small-arrow-up sms snapchat soundcloud spinner spotify stackoverflow sync telegram tiktok times-circle tinder trello tripadvisor tumblr twitch twitter viber vimeo vine vkontakte website wechat whatsapp windows wishlist xing yelp youtube zoom