Tenniskyynärpää

Tenniskyynärpää – joka tunnetaan myös nimellä epikondyliitti – on sairaus, joka aiheuttaa kipua kyynärpäässä. Kyseessä on yleinen vaiva, joka voi johtua yleisesti kyynärnivelen ylikuormituksesta, toistuvista liikkeistä, yliojennuksesta tai tärinästä. Vaiva voi aiheutua urheilun, ruumiilliseen työhön liittyvän rasituksen, yksitoikkoisten käsien liikkeiden tai huonojen työasentojen seurauksena.

Tämän artikkelin avulla saat paremman käsityksen tenniskyynärpäästä ja sen hoitovaihtoehdoista, sillä käymme läpi syitä, oireita, hoitoa ja ennaltaehkäisyä.

Oireet

Mikä on tenniskyynärpää?

Epikondyliitti eli tenniskyynärpää on kyynärvarren ojentajalihaksen vaiva, joka aiheuttaa jännekipua usein kyynärnivelessä, kyynärpään ulkosivulla. Tenniskyynärpää tunnetaan myös nimellä lateraalinen epikondyliitti. Vaikka tenniskyynärpää on yleisesti käytetty termi, on teknisesti oikein puhua tenniskyynärpäästä vain silloin, kun kipua esiintyy nimenomaisesti kyynärpään ulkosyrjässä. Jos kipu tuntuu kyynärpään sisäpuolella, kyseessä on todennäköisesti golfkyynärpää, jota kutsutaan myös mediaaliseksi epikondyliittiksi.

Tenniskyynärpää ilmenee, kun olkaluun ulkosivunastaan kiinnittyvien ranteen ja sormien ojentajajänteiden kiinnityskohta on ärtynyt. Se saattaa johtua ylirasituksen lisäksi käden puristusvoiman käytöstä tai vaikka toimistotyön toistuvaisliikkeistä. Jänteiden ärtymisen seurauksena vaiva alkaa oireilemaan useimmiten ensimmäiseksi juuri kyynärpään ulommalla sivulla.

Lähde: Duodecim Terveyskirjasto & Duodecim-lehti & Hyvä terveys

Tenniskyynärpään oireet

Sinun on hyvä osata tunnistaa joitakin tenniskyynärpään oireita, jotta osaat hakeutua nopeasti oikeanlaiseen hoitoon. Vaiva alkaa tyypillisesti ärsytyksenä, joka vähitellen pahenee ajan myötä. Tenniskyynärpään ensisijainen oire on kyynärpään ulkosyrjän kipu, joka voi ulottua kyynärvarren kautta aina ranteeseen saakka. Kipua saattaa tuntua myös silloin, kun kyynärpäätä painellaan tai kun rannetta venytetään.

Hoitamattomana ärsytys ja kipu pahenevat, ja jokapäiväisistä tavanomaisista ja normaalia käden voimaa vaativista liikkeistä suoriutuminen saattaa hankaloitua. Jos et hakeudu lääkärin hoitoon, kätesi saattavat jäykistyä ajan myötä, mikä heikentää motorisia ominaisuuksia. Vaikka tenniskyynärpäähän tai epikondyliittiin ei normaalisti liity vakavia tai vaarallisia oireita, vaiva voi siitä huolimatta olla melko epämiellyttävä ja tuskallinen.
Jos työskentelet tietokoneella ja käytät päivittäin sekä näppäimistöä että tietokoneen hiirtä, huomaat myös, että tenniskyynärpää todennäköisesti aiheuttaa arkuutta ja kipua myös työskennellessäsi. On siis hyvä käyttää ergonomisesti suunniteltua tietokoneen hiirtä ja näppäimistöä, jos kärsit tenniskyynärpäästä.

Johtaako tenniskyynärpää sairauslomaan?
Tenniskyynärpää saattaa oikeuttaa sairauslomaan akuutissa kipuvaiheessa. Vaikeissa tapauksissa tenniskyynärpää saattaa haitata työntekoa ja silloin sairausloma on ajankohtainen. Se edellyttää kuitenkin, että keskustelet lääkärisi ja esihenkilösi kanssa, jos koet tällaista kipua.

Lähde: Terveystalo

Ero tennis- ja golfkyynärpään välillä

Tenniskyynärpään lääketieteellinen termi on epikondyliitti. Erityisesti epikondyliittia eli kiputilaa jänteiden kiinnittymiskohdassa olkaluun sivunastassa esiintyy kahdessa sairaudessa: tenniskyynärpäässä ja golfkyynärpäässä. Tenniskyynärpää tunnetaan ammattinimellä lateraalinen epikondyliitti, kun taas golfkyynärpää viittaa mediaaliseen epikondyliittiin.

Molemmat vaivat johtuvat pääosin ylikuormituksesta tai toistuvista työliikkeistä. Riskitekijänä on myös ranteen taipuneet asennot. Oireet näillä vaivoilla ovat hyvin samankaltaiset, sillä kipu tuntuu usein kyynärpäästä ja säteilee kyynärvarren läpi ja aina ranteeseen. Erot näiden kahden välillä ovat ennen kaikkea siinä, mitä tapahtuu kyynärpään sisällä. Tenniskyynärpää johtuu olkaluun ulkosivunastan ärsytystilasta, joka esiintyy kyynärpään ulkosyrjässä, jolloin kipu on voimakkainta juuri kyseisellä puolella. Sen sijaan golfkyynärpää on taas olkaluun sisemmän sivunastan ärsytystila ja kipu esiintyy kyynärpään sisäsyrjän puolella. Toinen ero näiden kahden sairauden välillä on, että tenniskyynärpää on tavanomaisempi, kun taas golfkyynärpää on harvinaisempi.

Lähde: Käypä hoito & Anna

Syyt

Miten tenniskyynärpää syntyy?

Tenniskyynärpää syntyy usein, koska ranteita taivutetaan taaksepäin ja toistetaan kyynärpään kiertoliikkeitä. Nämä toimet aiheuttavat lihasten kiinnityskohtaan kohdistuvan toistorasituksen ja siten ylikuormituksen. Tällainen ylikuormitus aiheuttaa ranteen ja sormien ojentajalihasryhmän kiinnityskohdan ärsytystä.

Vaikka useimmat lääketieteen ammattilaiset pitävät tenniskyynärpäätä kyynärpään tulehduksena, jotkut keskustelevat siitä, luokitellaanko se oikeastaan kulumisvaurioiksi. Tämä johtuu vammoista, jotka ilmenevät tyypillisesti tapaturmaan tai intensiivisen urheiluun sekä manuaaliseen tai toistuvaan työhön liittyvän ylikuormitustoiminnan jälkeen.
Koska sairaus on nimetty tenniksen mukaan, voisi olettaa, että useimmat tapaukset ovat lähtöisin tenniksen pelaamisesta. Tenniskyynärpää voi kehittyä urheilun aiheuttamien toistuvaisliikkeiden myötä, mutta eniten vaivaa ilmaantuu työperäisten seikkojen aiheuttamana.

Kuka saa tenniskyynärpään?
Erityisen haavoittuvia ovat ruumiillista työtä tekevät ihmiset, mutta myös tietokonetyötä tekevät toimistotyöntekijät ovat alttiita kehittämään tenniskyynärpäävaivan. Perinteistä tietokoneen hiirtä käytettäessä ranne on taivutettuna ylöspäin, joka voi aiheuttaa ylirasitusta ja johtaa oireiluun.

Lähde: Terve.fi & Terve.fi & Duodecim

Hoito

Tenniskyynärpään hoito

Tenniskyynärpään hoito tulee aloittaa mahdollisimman pian oireiden ilmaantumisesta. Ensimmäinen toimenpide on taustalla olevien syiden poistaminen. Tämä tarkoittaa, että ensimmäisenä hoitokeinona tulisi pyrkiä välttämään rasitusta riittävästi, jotta vaiva saa mahdollisuuden parantua. Käyttäytymistä tulisi myös muuttaa urheilussa tai työssä esimerkiksi uusien työasemien, uusien työtehtävien ja mahdollisesti uusien urheilutekniikoiden kautta. Näin voidaan lievittää kipua ja vähentää tulehdusta.

Ennen edellä mainittuja muutoksia tulee jonkin aikaa välttää rasitusta aiheuttavia toimintoja, jotta varmistetaan parhaat mahdolliset palautumisolosuhteet. Joitakin toimintoja on kuitenkin vaikea poistaa arjesta kokonaan.

Työhön liittyviä kipuja voi olla haastavaa välttää, mutta niitä voi kiertää uudenlaisilla työtavoilla. Jos esimerkiksi tenniskyynärpää syntyy tietokoneen hiiren käytön takia, voit vaihtaa ergonomiseen hiireen, joka edellyttää vähemmän ranteen liikettä työskennellessä. Akuutin vaiheen jälkeen hoidossa käytetään tyypillisesti erilaisia rentoutumis- ja voimaharjoituksia, sillä olennaista on keskittyä kyynärpään ympärillä olevien lihasten vahvistamiseen.

Tenniskyynärpään ennaltaehkäisy

Jos taustalla olevien syiden poistaminen yhdistettynä rentoutumiseen ja voimaharjoituksiin ei auta, voi akuutissa vaiheessa kortisonipistokset olla vaihtoehtoinen hoitomuoto. Menetelmä koostuu tyypillisesti useista injektioista. Kortisonipistokset eivät kuitenkaan anna hyviä tuloksia pitkäaikaisvaikuttavuuden kannalta.

Kortisonin vaikutus on ennen kaikkea kipua sekä tulehdusta lievittävä. Jos tenniskyynärpää ei reagoi asianmukaiseen konservatiiviseen hoitoon, on vaihtoehtona myös leikkaushoito, jossa kirurginen toimenpide kohdistuu ojentajalihaksiin, jotka kiinnittyvät sivunastaan.

Leikkaushoitoon joudutaan turvautumaan äärimmäisen harvoin, kun kyse on tenniskyynärpään hoidosta.

Lähde: Duodecim

Ennaltaehkäisy

Kuinka ennaltaehkäistä tenniskyynärpäätä?

Kuten jo tiedät, tenniskyynärpää on yleinen pääosin toistuvaisliikkeiden aiheuttama sairaus. Sellaisenaan sitä voi olla monimutkaista välttää kokonaan, mutta on kuitenkin olemassa erityisiä toimenpiteitä riskin vähentämiseksi.

Tässä on joitain vinkkejä tenniskyynärpään ennaltaehkäisyyn:

  • Vältä rasittamasta etenkin ranteita ja kyynärpäitä
  • Lämmittele aina ennen urheilua ja kiinnitä asentoihin huomiota etenkin, jos käytät paljon käsien puristusvoimaa
  • Lisää kyynärvarren voimaa eri harjoitusten avulla
  • Jos teet paljon tietokonetyötä, kiinnitä huomiota ergonomiaan ja pyri monipuolistamaan yksitoikkoisia liikkeitä vaativia työvaiheita

Tietokonetyössä voi lisäksi olla aiheellista käyttää kyynärpään tuella varustettua hiirtä, joka rajoittaa ranteisiin kohdistuvaa rasitusta

Lähde: Terveystalo

Tenniskyynärpään harjoitukset

Erilaisilla tenniskyynärpääharjoituksilla pyritään lisäämään liikkuvuutta ja rakentamaan lihaksia kyynärnivelen ympärille. Ne auttavat liikkuvuuden lisäksi parantamaan käden voimantuottoa, joten voit myös ennakoivasti vähentää tenniskyynärpään riskiä harjoitusten avulla, aivan kuten voit käyttää fyysisiä harjoituksia osana hoitoasi. Voit lukea lisää erilaisista harjoituksista ja lähestymistavoista täältä.

Lähde: Terveyskirjasto


Lue lisää yleisergonomiasta täältä.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile Rollermousea joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä. 
Valitse jokin seuraavista RollerMouse Red, RollerMouse Free3 tai RollerMouse Pro3.