Hyvä ergonomia

Tuntikausien tietokonetyöskentelyssä hyvä ergonomia syntyy vaihtelevuudesta ja hyvistä työvälineistä.
Hyvä ergonomia

Hyvä ergonomia toimistolla

Käytkö kaksi kertaa viikossa tennistunnilla, jalkapallotreeneissä tai kuntosalilla? Kenties ajattelet, että se riittää? Valitettavasti liikunta pari kertaa viikossa ei ole tarpeeksi. Toimintaterapeutin näkökulmasta liikunta kannattaa jakaa viikon jokaiselle päivälle, jotta joka päivä tulee liikuttua hieman. Hyvä ergonomia toimistolla edellyttää olennaisesti vaihtelua. Kannattaa vaihtaa asentoa tai verrytellä 45 minuutin välein. Nouse ylös, pidä kävely- tai seisomapalaveri, vaihda tuolia tai paikkaa, hae kuppi kahvia tai kävele rakennuksen ympäri. On monia eri tapoja tuoda vaihtelua arkipäivään.
Hyvä ergonomia

Pelkkä vaihtelu ei kuitenkaan riitä, vaan myös työvälineillä on suuri merkitys

Hiiren ja näppäimistön on osoitettu olevan olennaisin tekijä tuki- ja liikuntaelimistön kivuissa ja vaivoissa. Vaikka et vielä kärsisi yksipuolisen toistotyön vaivoista, ergonominen hiiri auttaa ehkäisemään rasitusvammoja ja muita jännityksiä, jotka ajan mittaan voivat johtaa vaivoihin. Jos taas kärsit jo nyt hiirikäsivaivoista, kuten rannekanavaoireyhtymästä, napsusormesta tai tenniskyynärpäästä, ergonominen hiiri voi auttaa vähentämään kipua ja rasitusta.
Hyvä ergonomia

Lue 5 vinkkiämme, joiden avulla teet työpäivästäsi terveemmän ja tuottavamman

Vietämme tänä päivänä yhä enemmän aikaa tietokoneen ääressä – niin työpaikalla kuin kotonakin. Monet meistä ovat lisäksi taipuvaisia kehittämään huonoja tapoja, jotka voivat johtaa rasituksiin, jännityksiin ja vammoihin. Alle olemme listanneet hyviä vinkkejä, jotka voivat auttaa tekemään työpäivästäsi terveemmän ja tuottavamman.

Kiinnitä huomiota siihen, miten työskentelet ja miten kehosi liikkuu. Huolehdi hyvästä ja vaihtelevasta työskentelyasennosta.

Varmista, että käsivarret ja työtuoli ovat hyvässä, tukevassa asennossa ja että työpöytä on juuri sinulle sopivalla korkeudella.

Riippumatta siitä, kirjoitatko näppäimistöllä vai käytätkö hiirtä, on tärkeää yrittää pitää kämmen luonnollisessa asennossa. Älä siis väännä kättä kuormittaviin ja luonnottomiin kulmiin. Varmista, että hiiri ja näppäimistö sijaitsevat pöydällä niin, että käsi ja käsivarsi lepäävät pöytätasolla.

Opettele käyttämään näppäimistön pikanäppäimiä. Näin vähennät hiirenkäytöstä johtuvaa rasitusta ja saat hieman vaihtelua.

Pidä 5 minuutin tauko kerran tunnissa. Näin kehosi rentoutuu ja vaihdat automaattisesti työasentoa. Lisäksi se on mainio tilaisuus hakea kupillinen kahvia tai lasillinen vettä.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile ergonomista hiirtä joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä.
Valitse RollerMouse tai Unimouse.

account android arrow-alt-circle-down arrow-alt-circle-left arrow-alt-circle-right arrow-alt-circle-up arrow-down arrow-left arrow-right arrow-up author bars behance blogger buffer caret-down caret-left caret-right caret-square-down caret-square-left caret-square-right caret-square-up caret-up cart-menu-1 cart-menu-2 cart-menu-3 cart-menu-4 categories chevron-down chevron-left chevron-right chevron-up clock close comments cookies copyright coupon-discount date-modified date-published discord double-arrows-down double-arrows-left double-arrows-right double-arrows-up dribbble envelope-open envelope eye facebook fax flickr foursquare github gmail google-drive grid-view hashtag hollow-ring homepage instagram ios level-down-alt level-up-alt line link linkedin list-view login logout long-arrow-alt-down long-arrow-alt-left long-arrow-alt-right long-arrow-alt-up medium messenger mobile-menu mobile phone pinterest place qq quote-left quote-right quotes reading-time-hourglass reading-time-stopwatch reddit rss scroll-to-top search shazam shopping-bag shopping-cart side-panel-opening-2-left side-panel-opening-2-right side-panel-opening-left side-panel-opening-right skype slack small-arrow-down small-arrow-left small-arrow-right small-arrow-up sms snapchat soundcloud spinner spotify stackoverflow sync telegram tiktok times-circle tinder trello tripadvisor tumblr twitch twitter viber vimeo vine vkontakte website wechat whatsapp windows wishlist xing yelp youtube zoom