Hyvä ergonomia

Tuntikausien tietokonetyöskentelyssä hyvä ergonomia syntyy vaihtelevuudesta ja hyvistä työvälineistä.
Hyvä ergonomia

Hyvä ergonomia toimistolla

Käytkö kaksi kertaa viikossa tennistunnilla, jalkapallotreeneissä tai kuntosalilla? Kenties ajattelet, että se riittää? Valitettavasti liikunta pari kertaa viikossa ei ole tarpeeksi. Toimintaterapeutin näkökulmasta liikunta kannattaa jakaa viikon jokaiselle päivälle, jotta joka päivä tulee liikuttua hieman. Hyvä ergonomia toimistolla edellyttää olennaisesti vaihtelua. Kannattaa vaihtaa asentoa tai verrytellä 45 minuutin välein. Nouse ylös, pidä kävely- tai seisomapalaveri, vaihda tuolia tai paikkaa, hae kuppi kahvia tai kävele rakennuksen ympäri. On monia eri tapoja tuoda vaihtelua arkipäivään.
Hyvä ergonomia

Pelkkä vaihtelu ei kuitenkaan riitä, vaan myös työvälineillä on suuri merkitys

Hiiren ja näppäimistön on osoitettu olevan olennaisin tekijä tuki- ja liikuntaelimistön kivuissa ja vaivoissa. Vaikka et vielä kärsisi yksipuolisen toistotyön vaivoista, ergonominen hiiri auttaa ehkäisemään rasitusvammoja ja muita jännityksiä, jotka ajan mittaan voivat johtaa vaivoihin. Jos taas kärsit jo nyt hiirikäsivaivoista, kuten rannekanavaoireyhtymästä, napsusormesta tai tenniskyynärpäästä, ergonominen hiiri voi auttaa vähentämään kipua ja rasitusta.
Hyvä ergonomia

Lue 5 vinkkiämme, joiden avulla teet työpäivästäsi terveemmän ja tuottavamman

Vietämme tänä päivänä yhä enemmän aikaa tietokoneen ääressä – niin työpaikalla kuin kotonakin. Monet meistä ovat lisäksi taipuvaisia kehittämään huonoja tapoja, jotka voivat johtaa rasituksiin, jännityksiin ja vammoihin. Alle olemme listanneet hyviä vinkkejä, jotka voivat auttaa tekemään työpäivästäsi terveemmän ja tuottavamman.

Kiinnitä huomiota siihen, miten työskentelet ja miten kehosi liikkuu. Huolehdi hyvästä ja vaihtelevasta työskentelyasennosta.

Varmista, että käsivarret ja työtuoli ovat hyvässä, tukevassa asennossa ja että työpöytä on juuri sinulle sopivalla korkeudella.

Riippumatta siitä, kirjoitatko näppäimistöllä vai käytätkö hiirtä, on tärkeää yrittää pitää kämmen luonnollisessa asennossa. Älä siis väännä kättä kuormittaviin ja luonnottomiin kulmiin. Varmista, että hiiri ja näppäimistö sijaitsevat pöydällä niin, että käsi ja käsivarsi lepäävät pöytätasolla.

Opettele käyttämään näppäimistön pikanäppäimiä. Näin vähennät hiirenkäytöstä johtuvaa rasitusta ja saat hieman vaihtelua.

Pidä 5 minuutin tauko kerran tunnissa. Näin kehosi rentoutuu ja vaihdat automaattisesti työasentoa. Lisäksi se on mainio tilaisuus hakea kupillinen kahvia tai lasillinen vettä.

Kokeile maksutta 14 päivää

Kokeile ergonomista hiirtä joka ehkäisee ja vähentää kiputiloja niskassa, hartioissa ja käsissä.
Valitse RollerMouse tai Unimouse.

Close Menu