Näin voit varmistaa, että toimistoon paluu sujuu hyvin

man riding a bike on his way to work

published

Read time

5 minutes

Yhä useammat meistä ovat vähitellen palaamassa toimistoon ja takaisin normaalimpaan arkeen pitkän etätyöjakson jälkeen. Se voi olla yhtä suuri muutos kuin silloin, kun siirryit työskentelemään kotitoimistoon. Erona on toki se, että tällä kertaa voit suunnitella muutosta ja valmistautua siihen. 

Toimistoon palaaminen voi tuntua hämmentävältä. Ehdimme jo tottua kotona työskentelyyn. Ehkä olit jo sisustanut kotitoimiston, joka mahdollisti ergonomisen työskentelyn. Nyt tilanne muuttuu jälleen – on aika palata toimistoon.

Lue myös: Työpaikalle palaaminen: odotukset ja todellisuus

Toimistoon palaaminen ja uusi normaali 

Jos olet huolissasi työpaikalle palaamisesta pitkän etätyöjakson jälkeen, et hyvin todennäköisesti ole ainoa, jolle muutos on suuri. Tutkimukset osoittavat nimittäin, että monet viihtyvät etätyössä. Erään tanskalaisen ammattiliiton tekemän kyselyn mukaan suurin osa liiton jäsenistä jatkaa mieluiten osittaista etätyön tekemistä toimistoon palaamisen jälkeenkin.

Tulevaisuudessa etä- ja lähityön ei enää tarvitse olla joko-tai, vaan se voi olla sekä-että. Sen vuoksi on erittäin tärkeää keskustella esihenkilön kanssa siitä, millaista arkesi pitäisi olla, jotta työpaikalle paluu sujuisi hyvin.


Omaksu hyvät työskentelytavat toimistoon palatessasi 

Jotta toimistoon palaaminen sujuu hyvin, on tärkeää suunnitella se etukäteen yhdessä esihenkilön kanssa. Näin et palaa vanhoihin, huonoihin tapoihin, ja lisäksi saat mahdollisuuden keskustella paluuseen liittyvistä odotuksista ja toiveista.

Monilla meistä on tapana tehdä liian paljon töitä toimistoon palatessamme, jotta pääsisimme eroon kaikista kertyneistä työtehtävistä. Tämän virheen tekemisen sijaan kannattaa keskustella esihenkilön ja mahdollisesti myös työkavereiden kanssa työtehtävien tärkeysjärjestyksestä, jotta voidaan välttää töihin hukkuminen.

Vinkkejä ergonomian parantamiseen työpaikalla ja kotitoimistossa

Kun odottavat työtehtävät on asetettu tärkeysjärjestykseen, on helpompi suunnitella työpäivät siten, ettet heti alkuun uuvu työtaakan alle. Tällöin pystyy myös pitämään vapaata työn ulkopuolella, eikä tekemättömistä töistä tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Myös kotona löydettyjä hyviä työskentelymenetelmiä voidaan tuoda työpaikalle. Ehkä verkkokokoukset ovat joissakin tapauksissa toimineet tavallisia paremmin, koska ne ovat pysyneet lyhyempinä. Osa kokouksista on ehkä osoittautunut turhiksi. Olet kenties oppinut jotakin uutta siitä, millaiset työskentelymenetelmät sopivat parhaiten juuri sinulle.

Kaiken tämän voit tuoda mukanasi toimistoon luodaksesi uusia, hyviä työskentelymenetelmiä. 


Hyvään ergonomiaan kuuluvat myös hyvät työskentelytavat 

Etätyöjakso alkoi yhtäkkiä. Useimmat meistä ovat työskennelleet työntekoon sopimattomissa tiloissa, kuten keittiössä, olohuoneessa tai lastenhuoneessa, joita ei ole sisustettu ergonomisesti.

Lue myös tämä: Ehkäise rannekipuja toimistotyössä

On ehkä myös ollut vaikea pitää mielessä, ettei ergonomiassa ole kyse pelkästään siitä, että istuu oikeanlaisella ja oikealle korkeudelle säädetyllä työtuolilla. Ergonomiaan kuuluu myös se, mitä keholla tehdään muulloin kuin istuessa.

Sen vuoksi nyt toimistoon palattaessa on erinomainen mahdollisuus omaksua hyviä työskentelytapoja, joihin kuuluvat muun muassa vaihtelu ja tauot. Uusien tapojen ansiosta muistat pitää taukoja ja vaihdella työskentelyasentoa useita kertoja päivän aikana. Lisäksi on hyvä pitää taukoja, joiden aikana voit liikkua hiukan ja jutella työkavereidesi kanssa. Myös heidän on hyvä muistaa pitää kiinni uusista ergonomisista työskentelytavoista.

Lue myös tämä: Näin voit varmistaa, että toimistoon paluu sujuu hyvin

Kun omaksut hyvät työskentelytavat työpaikalle palatessasi, niitä on helpompi noudattaa myös kotona. 


Ole hyvä työkaveri 

Kotona on tarvinnut huolehtia vain itsestään. Nyt on kuitenkin palattava takaisin oikeaan maailmaan ja otettava huomioon myös kaikki työkaverit. Se voi olla vaikeaa niin sinulle kuin työkavereillesikin.

Tämä on täysin normaalia. Muutosjaksosta selviytymistä voi edistää olemalla hyvä työkaveri sekä ottamalla huomioon muiden ja oma hyvinvointi.

Olkaa huomaavaisia ja joustavia ja auttakaa toisianne pääsemään taas työn vauhtiin toimistolla. Hyväksy, että mieliala ja energiataso voivat vaihdella, minkä vuoksi työpanos ei välttämättä ole yhtä suuri kuin ennen etätyöjaksoa.

Kun pidät nämä seikat mielessä, toimistoon paluu sujuu varmasti hyvin.